Strefa wiedzy
Pełnowartościowy poranek

Zbilansowana dieta może dostarczyć organizmowi cennych witamin, minerałów i błonnika, a tym samym korzystnie wpłynąć na jego kondycję. Dobór składników codziennych posiłków nie jest wyłącznie kwestią smaku, ale przede wszystkim zdrowia, dlatego znajomość właściwości odżywczych ma niebagatelne znaczenie. 

Włączenie produktów pełnoziarnistych do codziennej diety to dobra decyzja. Wspomagają one rozmaite procesy zachodzące w organizmie i poprawiają samopoczucie. Warto zatem wykorzystać je podczas przygotowywania najważniejszego posiłku w codziennym menu, czyli śniadania. Pełne ziarno stosuje się przede wszystkim w produkcji pieczywa. Pożywne kanapki o poranku to inwestycja w dobry dzień, dlatego chleb (lub bułkę) powinno się urozmaicić dodatkami o właściwościach cennych dla organizmu. Im mniej monotonne posiłki spożywamy, tym lepiej dla nas i z tego względu kanapki, oprócz pieczywa pełnoziarnistego, powinny składać się zarówno z wędlin, jak i produktów mlecznych. 

Śniadanie możemy urozmaicić również za sprawą płatków pełnoziarnistych. Podobnie jak razowe pieczywo, zawierają one to, co w ziarnie najcenniejsze: otręby. Dzięki temu płatki pełnoziarniste stają się źródłem magnezu, żelaza, kwasu foliowego i wielu innych składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie. W połączeniu z mlekiem czy jogurtem naturalnym stanowią doskonałą bazę dla kulinarnej kreatywności. O poranku powinniśmy dostarczyć organizmowi solidną porcję energii, dlatego też polecamy skorzystać ze słodkiego źródła witamin i zdrowych cukrów, jakim są owoce. Jeśli nie mamy pod ręką świeżych gruszek czy truskawek, równie dobrym dodatkiem będą suszone morele i żurawina. Dla wzbogacenia smaku można sięgnąć po orzechy, miód, bądź też cynamon. Każdy z tych składników określone właściwości odżywcze, dzięki czemu śniadanie dodatkowo zyska na wartości.

Sycącym i jednocześnie smakowitym daniem jest również omlet z pełnoziarnistej mąki, możliwy do przygotowania zarówno w wersji wytrawnej, jak i słodkiej. W zależności od gustu i dostępności produktów, za dodatek do omletu mogą posłużyć owoce, orzechy, mascarpone, a nawet pesto. Przyrządzenie takiego posiłku nie wymaga szczególnego wysiłku, a efekt jest naprawdę smakowity. 
Warto poświęcić czas na przygotowanie i zjedzenie pożywnego śniadania. Nie tylko zapewni ono niezbędną dawkę energii, ale jednocześnie poprawi samopoczucie. Okazuje się bowiem, że posiłek, któremu przeważnie poświęca się najmniej uwagi, wymaga jej najwięcej.

Jogurt z musem

Omlet z makaronem penne i warzywami

Razowe grzanki z fetą i rzodkiewką

Kanapki z truskawką