Strefa wiedzy
Pełne ziarno w dziecięcej diecie

Dzieci uwielbiają zdrowe jedzenie. Tylko nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Maluchy przyzwyczają się do tego, co sami im serwujemy, dlatego też dziecięce menu powinniśmy układać ze szczególna uwagą. Podstawowy błąd tkwi w założeniu, że pewne smaki są dla nich zbyt trudne do przyswojenia. Wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych sprawi, że jabłko stanie się oczywistym zamiennikiem ciastka. 

Tym, co zachęci malucha do sięgnięcia po określoną potrawę, jest jej wygląd. Jeśli zadbamy o to, by na talerzu znalazły się żywe, przyjemne dla oka kolory, zainteresujemy nimi dziecko. Internet pełen jest materiałów przedstawiających fantazyjne posiłki przygotowywane z myślą o najmłodszych, przypominających raczej zabawki niż pożywienie. Ich wykonanie wymaga jednak czasu i ogromnego wkładu pracy. W codziennych warunkach można pozwolić sobie na zaserwowanie pociechom ciasta marchewkowego z mąki pełnoziarnistej lub też ciastek złożonych z odżywczych składników. Ważne jest, by zwykły cukier zastępować produktami naturalnie słodkimi, ewentualnie korzystać z miodu i jego dobrodziejstw. Również dania obiadowe mają szansę zyskać na wartości dzięki produktom pełnoziarnistym. Jednym ze sprawdzonych przepisów dla maluchów są kotleciki z kaszy jęczmiennej w sosie pomidorowym. Wszelkiego rodzaju pulpeciki są o tyle wygodnym rozwiązaniem, że można podawać je także z warzywami na parze, buraczkami czy nawet żurawiną. Najważniejsze, by w posiłku przemycić jak najwięcej wartości odżywczych, zachowując jednocześnie jego atrakcyjny wygląd. Innym tropem są uwielbiane przez najmłodszych naleśniki, które również przygotować można na bazie mąki pełnoziarnistej. W przypadku wersji wytrawnej warto sięgnąć po ser, szpinak czy tuńczyka. Polecamy też makaron pełnoziarnisty, szczególnie, że jedzenie spaghetti wiąże się z dużą frajdą, a z zadowolonym dzieckiem zawsze dobrze się współpracuje.

Dziecięce menu powinno być urozmaicone. Zachęcajmy nasze pociechy do wybierania zdrowszych potraw, a z czasem wejdzie im to w nawyk i będą naturalnie dokonywały zdrowszych wyborów. Wszystko jest kwestią przyzwyczajenia i sposobu serwowania, co prowadzi do wniosku, że upodobania dzieci i dorosłych wcale nie są diametralnie różne. Czasem wystarczy tylko podać pełnoziarniste płatki i banana zamiast przesłodzonych i nadziewanych chrupek.

Kotleciki z kaszy jęczmiennej

Pełnoziarniste spaghetti Neapolitana

​Podpłomyk z botwiną, szynką parmeńską i serem feta

Jogurt z musem